GRAVIDLISTA

Hur fick du beskedet att du var gravid?
Dagarna gick efter min beräknade mens och det gick upp för mig att det faktiskt kunde
vara så att jag var gravid. Hade precis slutat med mina p-piller på grund av att jag inte mådde
bra av att ta dem, och vi hade kommit överrens om att "händer det så händer det" men vi hade
inte tänkt att det skulle gå SÅ fort som det gjorde. Gjorde första graviditetstestet den 23 December, dagen
innan julafton som visade svagt positivt och gjorde ett till dagen efter julafton som var ännu starkare. 
Det blev våran lilla julklapp som vi längtar efter så in i norden. Tiden får gärna gå lite snabbare!

Vilken vecka var du i då?
Måste ha varit i vecka 4+1

Hur reagerade du när graviditetstestet visade positivt?
Det var så mycket tankar och känslor på samma gång. Jag vet bara att jag grät och skrattade på
samma gång, ringde mamma, grät och skrattade och var livrädd och överlycklig. Alla känslor samtidigt.

Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
Haha, det handlade nog bara om dagar. Vi hann knappt reagera.

Var du orolig för missfall?
Jag tror att det är något alla nyblivande "plussare" är, annars vore det konstigt. De första 12 veckorna
gick man och väntade på att något hemskt skulle hända hela tiden. Visst blev man lugnare på den fronten
när man passerat den veckan, men då kom istället andra oroande tankar. Jag tror inte man någonsin kommer
att vara lugn. Inte om jag talar för mig själv. Nästa orosmoment var om det verkligen var något där inne på
ultraljudet, och om det skulle se bra ut, och nu är det oron för att barnet inte ska överleva eller att det inte
ska komma ut friskt. Resterande delen av livet kommer man väl gå på nålar. Det är ju det viktigaste i livet.

Vem i er närhet fick veta nyheten först?
Familjen! 

Hur gick ni ut med det offeciellt?
När jag väl hade smält att jag faktiskt var gravid så ville jag bara skrika ut det till alla i världen. Det var
för mig helt oförståeligt hur folk kan vänta ända till vecka 12 med att berätta? Jag visste inte redigt hur
jag skulle förmedla det, och ville ha det sagt rakt ut från mig själv så inte folk gick och snackade, så länkade
till min blogg på facebook i vecka 7 tror jag det var, då jag skrev att jag skulle fira mitt nyår nyktert. Fick 
mycket fin respons av de flesta, vilket kändes som en otrolig lättnad. De som blev chockade smälte det fort.

Känner du dig redo att bli mamma?
SOM FAN! Nästan allt är redan inhandlat och klart och jag går på moln varje dag. Ligger ofta och känner
hur hon bökar runt och sparkar och tänker att innanför min hand, bara några centimeter ligger en fullt
levande människa som kommer till oss om 4 månader. Helt fantastiskt. Chansen att hon skulle överleva om
hon föddes redan nu är ganska lovande. Tänk då hur stor och fin hon är? Åh. Blir tårögd bara jag tänker på det.
Längtar efter det som sjutton. Vill bara att tiden ska springa iväg tills hon kommer. Jag är så redo man kan bli!

Hur känns det att ha en bebis i magen?

Sjukt, fantastiskt, spännande! Det är en känsla som inte går att beskriva. Det går bara att upplevas. All den
kärlek man utvecklar, alla sparkar, all glädje. Känns overkligt. Kommer inte tro på det förräns jag ser henne!

Hur mycket har du gått upp under graviditeten?
Oj, en fråga som är helt ovesentlig för mig. Jag bryr mig inte, haha. Jag äger inte ens en våg, men kollade
en gång hemma hos dannes föräldrar. Då hade jag gått upp 2,5 kg när snittet var 4,5-6 kg. Men det var ett
bra tag sedan, så nu har jag inte den blekaste. Får väl veta det nästa gång hos barnmorskan. 

Carvings?
I början var jag helt besatt i apelsiner och citroner. Jag kunde liksom inte få nog. Men nu har jag inte haft
något speciellt sådär som jag bara måste ha. Däremot så blir jag sugen på saker lite då och då, som jag 
annars inte ens brukar äta. Häromdagen kände jag att jag bara MÅSTE ha en tomat? Konstigt.

Gravidkrämpor?
Har mått illa, vad kan det vara? 3 veckor sammanlagt under hela graviditeten, annars har jag mått kanon.
Nu ska jag inte säga för mycket, för då vänder det säkert. Inte haft ont någonstans, inte mått speciellt
dåligt och varit allmänt glad och pigg. Om man jämför med min mamma som mådde illa konstant 6 mån.

Har ni planerat några namn?

Ja, hon har redan ett namn! 

Vad tror ni att det blir? Flicka eller pojke?
Vi fick reda på RUL'et att det är världens finaste flicka!

När är bebisen beräknad att komma?
23 Augusti! Sen får vi se när hon bestämmer sig för att komma!


Kommentarer
Rebecca

Var glad om du inte får mina cravings... Hamburgare (får inte vara hemmagjorda!) och coca cola!



Jag hade också apelsiner i början men det avtog :)

2012-04-24 @ 17:53:18
URL: http://frumattheos.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0