Vecka 12!!!

ÄNTLIGEN VECKA 12! Lättnaden är otrolig. Dock kommer jag fortfarande inte vara säker förrän jag har min lilla plutt i armarna. Vad som helst kan hända, men nu sjunker ju missfallsrisken så pass mycket att de flesta klarar sig iallafall. Jag har gått in i "läskiga fasen" i graviditeten, vilket jag lätttt kan hålla med om. Man känner nästan aldrig längre några symptom och man har heller inte blivit så stor/känner inte bebisen ännu. Man känner sig som innan man blev gravid. Detta är ganska obehagligt, men jag försöker njuta så mycket som möjligt av att faktiskt MÅ BRA. Det enda som skiljer på mig är att jag känner mig svimmfärdig (stavning?) varje gång jag anstränger mig eller inte ätit på ett tag (10 min) heh. Äter hela tiden. Känns som jag ska spricka från lunchen och framåt. Kan ju bli intressant längre fram. Min mage har precis börjat puta lite. Nu de kommande veckorna är det då bebismagen kommer träda fram på riktigt. Vecka 15 brukar de flesta ha en markant bebismage och de är bara 3 veckor kvar. MMM! Lycklig. 

Nu blir det mycket pladder, men jag har suttit och tänkt på vad mycket som kommer vara så "mycket" senare när man fött barn och de blivit ett år och framåt. Barn uppskattar saker så mycket mer än vi vuxna. Tänk själv vad mycket man saknar att vara barn. Att allt var så bra. Jag tror det enbart är för barn har så mycket lycka, är så nyfikna och inte varit med om så mycket ännu. Att gå till mcdonalds bland annat, bara ett exempel. Vi går dit nu för att trycka i oss en hamburgare för att vi inte orkar laga mat. En nödlösing. Om du säger till ett barn "vi ska gå till mcdonalds" är hela deras dag räddad. Det bästa som finns! Vardagslycka!! Tänk vad mycket sånt man kommer få nu. Åka och bada, gå ochh köpa glass, åka till godishuset, gå på picknick, åka ut på havet, FIRA JUL! Allt kommer bli så mysigt. Jag ska ge mitt barn den bästa uppväxten jag kan. Jag ska lägga all min energi och tid, pengar och kärlek på dig lilla liv. Jag längtar efter dig!

Magbild idag vecka 12 (11+2)

Bebisen
Fostrets längd denna veckan är ungefär 4-5 cm och väger ca 40 gram. Mer än en fördubbling på bara 3 veckor!
Vid den här tiden börjar fostrets skelett att bildas och förkalkas så sakterliga, även om ändarna förblir mjuka och flexibla ända upp i tonåren för att kroppen ska kunna växa. Matsmältningssystemet förmår nu göra sammandragningar som för maten genom tarmarna, och det kan också tillgodogöra sig socker.

Hypofysen har börjat producera hormoner och det är vanligen möjligt att höra hjärtslagen med en doppler hjärtmonitor. Bebisen och också börjat utveckla reflexer och dess hud är väldigt känslig. Hjärnan är fullt utvecklad och detta gör att den nu kan uppleva smärta. Ögonlocken har bildats och täcker ögonen men kommer att förbli stängda fram till den sjunde månaden för att skydda de ännu inte färdiga ögonen.
Även att du inte kan känna bebisen röra sig ännu, kan man stimulera den så att den öppnar munnen och rör fingrar och tår.



Du
I slutet på veckan är din livmoder för stor för att rymmas helt och hållet i ditt bäcken. Det är möjligt att du kan känna din livmoder strax övanför blygbenet. Livmodern fortsätter växa under hela graviditeten, och återgår till normal storlek inom några veckor efter förlossningen. Innan graviditeten är livmodern nästan solid och väger ca 70 gram, men vid förlossningen väger den ca 1,1 kg och innesluter fostret, fostervatten och moderkakan.

Det kan hända att du börjar känna dig bättre och inte lika illamående då denna hos många kvinnor börjar avta omkring vecka 12. Det är också möjligt att det börjar synas på din mage att det finns en liten bebis därinne, särskilt om det inte är din första graviditet.
Rymliga och löst sittande kläder känns bäst nu. Det är inte bara magen som växer, utan också dina bröst, höfter och midja ökar i omfång.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0