Livet som höggravid...


Att vara höggravid är inte det lättaste och inte heller det roligaste. Har legat sedan igår i sängen och bara varit helt utslagen. Trots detta så kan jag inte sova. Jag känner mig helt slut, har ont överallt och är allmänt stor och klumpig. Antar att det bara är att stå ut. Det är ju bara några veckor kvar nu, men jag tror ju att det kommer vara ett par riktigt lååånga veckor. Är mest orolig för hur jag kommer kunna klara av att jobba de sista tre veckorna nu innan jag går hem. Det får väl gå helt enkelt. Inte mycket att göra åt saken. Dom får ta mig för den stora padda jag är. Dagen kommer väl förmodligen fortsätta i sängen. Jag har ingen energi till att göra något annat. Fick förresten en fråga i mina kommentarer precis som jag tänkte svara på. Frågan var vad jag tyckte var viktigt att köpa till den lilla inför ankomsten. Det är ju så individuellt vad man tycker att man behöver, om man vill ha nytt eller gammalt och hur mycket man vill köpa innan. Jag kan enbart ge tips utifrån vad jag själv tycker om anser är viktigt. Mitt första tips är att börja i tid!! Jag tyckte att jag började onödigt tidigt, men nu i efterhand är jag sjukt glad att jag gjorde det. För det första kostar det sjuuuukt mycket pengar att skaffa barn. Det är mycket mer utgifter än vad man tror, och att köpa allt på samma gång skulle vara omöjligt. Vi har därför valt att köpa lite varje månad och pricka av, och nu i vecka 35 så är allt klart. Vi har ju dock valt att köpa allting nytt och fräscht, så man kan ju komma undan betydligt mycket billigare än vad vi har gjort. Vagnar kan det vara upp till 10 veckors leveranstid på, så det är något man borde kika på hyffsat tidigt och kolla upp om man har tänkt att köpa en ny dvs. Det är mycket att tänka på, men det viktigaste är:

* Säng med tillbehör (madrass, täcke, kudde, spjälsängsskydd, flera uppsättningar örngott & påslakan och allt därtill) Sedan rekommenderar jag STARKT "bedrockers" man kan sätta under sängen så den kan gunga.
* Vagn med antingen sovpåse eller täcke & kudde med några uppsättningar örngott & påslakan beroende på årstid
* Regnskydd och myggnät till vagnen
* Babyskydd (går att hyra om det önskas, men skulle rekommendera ett nytt för säkerhetens skull)
* Babysitter
* Bärsele (detta är något vi kommer använda oss mycket av, men inget måste)
* Skötbord utifrån behov, finns många. Vi har ett på badkaret pga lite plats.
* Hygienprylar som tex salvor, febertermometer, blöjor, blöjhink, tvättlappar, badbalja, babyolja, schampo, tvål, handdukar, örontops, nagelsax osv.
* Kläder (har jag köpt alldeles för mycket utav, men ett antal plagg av varje med storlek 50-56 skulle jag rekommendera. Pyjamas, omlottbodys, bomullsbyxor, tunna mössor, tjockare heldresser eller overall och strumpor).
* Filtar (kommer gå åt, speciellt om du får en kräkbebis)
* Babygym (Heller inget måste, men vi valde att köpa ett. Ser mysigt och är nog väldigt spännande för de små liven).
* Snuttefilt eller gostrasa (rekommenderar "dinglisar", supersöta och inte alls så dyra)
* Nappar, nappflaska, napphållare 

Har säkert glömt något, men det är väl det viktigaste skulle jag säga. Även amningsinlägg, amningslinne, bröstvårtskräm, bindor och amningsbh'ar till dig själv. Världens kladdigaste inlägg, men jag hoppas du fick någon hjälp av det. 


Kommentarer
Therese

Lite kul att du skriver som att du vet saker innan lillan har kommit. T.ex att ni kommer använda bärsele mycket.. hon kanske hatar att sitta i det?..

Svar: Ja, vi kommer använda de mycket vet jag redan nu, eftersom vi bor högt upp och de är krångligt att bära vagn upp och ner osv. Sen om hon hatar det är väl en annan sak. Det är en trygghet för barn att bäras i en bärsele eftersom de är nära och ger en känsla som de fick när de var i magen. Om du har massa att komma och gnälla över kan du göra det någon annanstans, jag har inte bett om din åsikt.
None None

2012-07-15 @ 15:15:10
Anonym

vad har allt kostat sammanlagt ?:)

2012-07-15 @ 17:12:00
Sandra

Oj, svårt att säga på rak hand, men har nog lagt 30-40 tusen. Inte för att de är nödvändigt, men vi vill ha nya saker och märkes grejer med kvalité. Köpt kläder för mycket mer än nödvändigt också.

2012-07-15 @ 17:16:18
URL: http://Textavkarlek.blogg.se/
Anonym

Vart ska ni ställa barnvagnen om ni inte ska ta upp den?

2012-07-15 @ 19:32:08
Sandra

Vi kan ta upp den, men de är smidigare med bärsele om vi ska korta sträckor. Vi ska ha vagnen i våran hall.

2012-07-15 @ 20:53:37
URL: http://textavkarlek.blogg.se/
Jenny

Trosor. Ta med typ dubbelt sa manga som du tror dig behova, kop stora fula o slang efterat, annars har du nog tankt pa allt.

2012-07-16 @ 12:09:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0