Vecka 37


Jag kanske ska poängtera att jag GÅR IN i vecka 37, men är i vecka 36+0 för er som vill ha HELT koll på läget. Om man ska vara noga så har jag exakt 28 dagar kvar, och hur lite är inte det? Sen är det ju plus, minus 14 dagar. Känns läskigt, overkligt och samtidigt underbart att vi faktiskt inom 2 veckor kan ha våra prinsessa i armarna. Har fått mer och mer symptom som jag inte haft innan. Mer förvärkar, dålig mage, svullna fötter, ont i ryggen. U name it. Ibland blir man nojog och tror att det är på gång. Det blir så påtagligt. Man tänker "Näää, inte ännu", till att sekunden efter komma på sig själv att jag är beräknad om fyra veckor. Ingenting egentligen. Det är nära nu. jag tror inte man kommer kunna förbereda sig mentalt helt och hållet hur medveten man än är! Imorgon väntar barnmorskan. Ska kolla med henne om jag måste bli sjukskriven sista veckan eller om hon tycker det är okej för mig att jobba. Vi får se hur det blir med det. Ska lyssna på hennes lilla hjärta och se hur mycket hon växt sedan sist. 



Du anses vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm lång från huvud till tå och väger ca 3 kg. Under den här veckan kommer din bebis sannolikt sjunker ner och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodigen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, men å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov av att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben. Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av och ta det lugnt. Bebisen är fullt utvecklad och egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det sannolikt att du föder tidigare. Se till att väskorna är packade!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0