Vecka 31!

Idag är en riktig sån där skitdag. Jag har gråtit sedan jag kom hem på grund av orklöshet. Jag orkar verkligen ingenting. Jag jobbar i snitt 10 timmar om dagen, är nästan höggravid och sover i princip ingenting. Hur jag ska orka jobba mig egenom 6 veckor till får förbli en fråga. Jag är envis som tusan, så det är väl det som kommer ta över. Behöver de sista pengarna att stoppa undan innan jag går på mammaledigt. Det är inte lätt, inte roligt, inte behagligt, men snart så får vi träffa våran prinsessa. Får se det så. Det var en mamma som kom fram till mig idag och undrade om jag inte går hem snart eftersom jag var så stor. Svarade tillbaka att jag ska jobba till till Augusti och fick som svar att hon beundrade mig. Fick lite krafter där. Har en dam i magen som är vaken 24 timmar om dygnet och gör volter i princip hela tiden. Imorgon är det dags för MVC igen för att se hur hon växt.



Bebisen
Nu är bebisen omkring 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1,6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utvecklig då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lingblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och vara tvungen att andas utanför livmodern. Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och de inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud. Bebisen bidas även underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Du
Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför naveln och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9-12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten, och fostervatten, förrutom själva bebisen förstås. Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förrutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig. Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0