Vecka 16

Undra om man kan sprängas? Känns nästan så! Nu syns det riktigt tydligt till och med i slappa skjortor. Man kan ju verkligen hoppas att det går lite mer långsamt snart, annars kommer jag vara enorm. Vill ju kunna röra mig och njuta av sommaren. Men kan väl inte sticka under stolen med att det känns jättemysigt, speciellt nu när man börjat känna av det lite. Dock går jag redan nu som om jag hade träben. Haha!!



Bebisen

Din bebis väger nu ungefär 80 gram och är 11-14 cm lång! Det är nu inte bara fostret som växer, utan också livmodern och moderkakan blir större för att kunna försörja utrymme och näring till ditt växande barn.

Den kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Skelettet har nu tillräckligt mycket kalcium för att kunna synas på en röntgenbild. Naglarna är väl utvecklade och benen är längre än armarna. Då fostret rör sig allt mer och livligare så kan du möjligen börja känna dess rörelser i magen. En del kvinnor säger att det känns som gaser som bubblar eller magen som kurrar. Om du inte känner bebisens rörelser ännu så ska du inte oroa dig, eftersom det kan dröja ända till vecka 20 innan du känner något. 



Du
Du kan känna att hjärtat slår hårdare än vanligt. Det beror på att du nu har 20-25% mer blod än vad du har normalt. För bara sex veckor sedan vägde din livmoder ungefär 140 gram. Nu väger den 250 gram, nästan en fördubbling! Fostervattnet som omger fostret väger ungefär 200 gram. 

Mjölkköttlarna börjar producera mjölk omkring denna veckan och detta kan orsaka spänning och ömhet i brösten. Blodkärlek blir nu mer tydliga under huden på grund av den ökade blodgenomströmmningen. 


Kommentarer
Anonym

Skulle nog gissa på en liten tös därinne!:)

2012-03-01 @ 21:48:49
Sandra

Spännande! Varför tror du det? Jag tror också det faktiskt :) Fast det är bara ren gissning.

2012-03-01 @ 21:53:59
URL: http://textavkarlek.blogg.se/
Anonym

Din mage putar jämt ut,:).. Både uppe och nere. på såkallad "pojkmage" putar magen mer ut nedtill ;p men detta stämmer ju inte alltid ;) men överlag.. Så brukar det göra det :). 70 % att det är en liten söt tös därinne :)

2012-03-02 @ 15:54:26
Anonym

Har du tänkt att amma? :)

2012-03-02 @ 16:01:29
Sandra

Jaha, haha! Jag är inte ett dugg insatt i sånt. Men kul om de är så för de är vad jag tror att det är också. Och ja, klart jag vill amma om jag kan! :) Bäst för bebisen när man kan göra det. Och ekonomiskt ;)

2012-03-02 @ 17:52:40
URL: http://textavkarlek.blogg.se/
Anonym

:) ja det är det verkligen! absolut, och man har alltid maten med sig ;)

2012-03-02 @ 18:46:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0