Vecka 26!

Jag dööööör i ryggen. Aj aj aj aj! Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att det ska hjälpa. Inte konstigt när man bär ungar hela dagarna och jobbar i snitt 10 timmar om dagen. Annars mår jag finnemang! Hon har flyttat på sig och ligger nu och sparkar långt ut i höften på mig. Samma sida som jag har ont i ryggen. Kanske bara ett sammanträffande? Eller så hänger det helt enkelt ihop.



Bebisen
Denna veckan är bebisen drygt 35 cm från topp till tå och väger omkring 900 gram. Efter att i en månad ha haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade. Bebisen kommer att fortsätta att utveckla underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganska liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att kunna klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet. Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nästan lika stor som bebisen. Även om det är allt för tidigt för din bebis att födas så skulle den nu ha ca: 70% chans att överleva om den föds på sjukhuse med rätt resurser.

Du
Övre delen av din livmoder är nu ca 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balsanserat och näringsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu. Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont i revbenen.


Kommentarer
Cecilia

Usch :( Jag vet hur du har det, jobbade ju också på förskola som gravid och har bara ett råd att ge; lyssna på din kropp. Det vinner du så mycket på. Om du har ont så be om hjälp att göra vissa saker på jobbet, jag är säker på att dom har förståelse. Ta inte onödiga lyft utan undvik sånt som du vet förvärrar. Man får tänka igenom vad man kan göra för att underlätta, sitta på pall/stol istället för på huk när man är inomhus etc etc. Men jag vet även hur lätt är det på en förskola liksom, när det kan hända oväntade saker och man snabbt måste göra något i vissa lägen.. Och det är jätte jobbigt att ha ont, jag fick ju foglossning och kunde knappt röra mig ordentligt och känner av foglossningen ibland även 8 v efter förlossning.

Vart i ryggen är det du har ont förresten?

Hoppas det blir bättre men troligtvis lär det inte bli det eftersom belastningen ökar för varje vecka (fy vad negativ jag låter hehe) men det enda som hjälper är att ta det lugnt och tänka att undvika sånt som gör det värre i största möjliga väg. För tänkt på de kan ställa till problem även efter förlossningen om man pressar sin kropp fast man har jätteont, och då vill man allt annat än ha ont i ryggen :-) men jag lider med dig, och var rädd om dig och din kropp bara :-) ta hand om dig! :-) kramar

2012-05-11 @ 03:49:36
URL: http://hemmahoscecilia.webblogg.se/
Cecilia

Svar: Jag hade också vansinnigt ont i svanken och i mitt fall så var det en del av min foglossningssmärta. Det var både som huggande smärta och som en ihållande molsmärta typ. Kanske är det som du också har, foglossning alltså? Det kan ju yttra sig på många olika vis.

Har du provat stödbälte? Det är jätteskönt att ha, även om det inte tar bort smärtan så får det svanken/höften/bäckenet att kännas mer stabilt och för mig var det jätteskönt att ha på sig. Värt att prova iallafall?

2012-05-11 @ 16:59:18
URL: http://hemmahoscecilia.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0