Vecka 13

Nu går jag in i ännu en vecka. Eller ska jag säga springer? Magen växer, kanske mer än vad jag skulle kunna föreställa mig. Tycker jag är stor redan. Men vad vet jag? Jag har ju inget att jämföra med. Man känner sig nog större än vad man är, och alla är ju olika. Jag mår iallafall bra. Det enda som stör mig är att jag får blodsockerfall ibland. Ska ta upp de med min barnmorska imorgon. Känner mig yr och svag flera gånger om dagen, men går över så fort jag sätter mig ner och äter. Haha, inte konstigt att jag blivit tjock kanske? ;) Imorgon ska jag och danne till MVC som sagt. 08.00 för inskrivningssamtal. Mysigt!

Här är en bild tagen idag eftermiddag. Ursäkta mina underkläder, heh. Snart syns inte mina höftben
längre. Ska man skratta eller gråta? Nu börjar det synas riktigt mycket att det är en bebis i magen!
Andra bilden är på hjärt-ljuslyktan & ramen jag köpte idag som ska vara till ultraljudsbilden. Fint va? 






Bebisen
Din bebis väger nu 43-52 gram och mäter hela 6.6-7.9 cm mellan huvud och rumpa, vilket ungefär motsvarar storleken av en persika! Mer skall dock komma; fram till vecka 24 kommer din bebis gå egenom en riktig växtspurt.

Moderkakan förser nu fostret med det mesta av de näringsämnen och syre som fostret behöver genom navelsträngen. Moderkakan är ockå utvecklad och redo att ta över hormonproduktionen från dina äggstockar. Moderkakan kommer att producera progestoron och estirol, två hormoner som är nödvändiga för graviditeten.

Vävnaden som ska bli bebisen skelett grundläggs nu, särskilt i skallen, armar och ben. Ögonlocken möts nu, och kommer inte öppnas på nästan fyra månader. Ögonen som började på sidan på ansiktet vandrar nu framåt mot ansiktet och sina slutliga placeringar. Vid en visuell undersökning skulle man vid den här tiden kunna skilja mellan pojke och flicka då de externa könsdelarna börjar bildas. Tandanlag för alla 20 tänder är redan bildade och i halsen har stämbanden börjat att utvecklas.



Du
Vid den här tidpunkten i graviditeten har du ett konstant flöde av gravidhormoner i kroppen, och illamående och andra tidiga symptom kommer sannolikt att avta. Eftersom andra trimestern närmar sig så kommer förmodligen även känslor av ängslighet och oro att avta i takt med att missfallsrisken minskar. Du har antagligen gått upp i vikt och din midja ökat i omfång. Kläder som tidigare passar sitter nu tight och känns obehagliga 



Kommentarer
Emma

Åh mysigt ! Kul att de syns så tidigt :) Ska du ta ut piercingen ? Kan bli jätte märken väll om man inte tar ut den tidigt ? :)



2012-02-09 @ 20:55:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0