Vecka 15!

Nu är jag inne i vecka 15 redan. SHIT! Var ju precis i vecka 7. Man kan ju verkligen säga att tiden springer iväg. har gått mer än en tredjedel nu. Magen har fått den konstigaste formen någonsin? Haha. Skrattar åt det själv. Man ser ju verkligen vart den lilla prutten ligger någonstans. Alla säger att jag är stor? Är jag det? Haha. Jag vet inte. Men har ju kommit en bit på vägen, så det borde väl synas? Har ju fått bekräftat att det bara är en. Enligt barnmoskan är det för att jag är så smal från början, men vad vet jag? Har iallafall idag och två dagar tillbaka trott mig känna min lilla plutt. Det liksom kittlar till på båda sidorna nedanför naveln. Känns som en kittlande liten stöt. Vågar inte säga helt och hållet att det är det ännu, men det är något jag aldrig innan har känt! Med tanke på vilken vilding det bor där inne är det väl inte helt omöjligt?



Din bebis är denna veckan ungefär 11 cm lång, och väger omkring 68-94 gram. Såhär dags i graviditeten kan du enkelt se att du är gravid, och om du har kläder som följer kroppen så kan antagligen andra också se att du är gravid. Du kan sannolikt känna din livmoder strax under din navel. Om din graviditet ännu inte är daterad så kan din läkare enkelt bestämma fostrets ålder via en ultraljudsundersökning.

Den fantastiskta utvecklingen fortsätter i en ransade fart och bebisen ser mer och mer ut som en färdig människa varje dag. Då fostrets hud är så tunn kan du se blodkärlen genom den. Bebisen täcks nu av lanugohår, som dock kommer att försvinna innan förlossningen. Håret på huvudet och ögonbrynen fortsätter att växa. Vissa bebisar föds nästan helt utan hår, medan andra har en liten kalufs!

Om du gör en ultraljudsundersökning vid den här tiden så kanske du får se din bebis suga på tummen. Skelettet fortsätter att hårdna genom att binda till sig kalcium. Det är enkelt att förstå varför kalcium är en viktig kost under graviditeten. Bebisen har en betydande rörlighet och kan böja på armarna vid armbågarna och forma handen till en knytnäve.


Foto: Lennart Nilsson - Ett barn i vecka 15.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0