Vecka 19

Nu har jag vaknat ur mitt helvete, sådär 1,5 dygn efteråt. Känner mig nästan som en människa igen om man utesluter den enorma tröttheten och orken som inte finns i kroppen. Illamåendet och magen har blivit bra igen iallafall, vilket är huvudsaken. Usch. Nära döden upplevelse. Och så fick jag så dåligt samvete varje gång jag tänkte på bebis. Även att jag vet att den får näring den behöver så känner jag ändå mig som en "dålig mamma" när jag inte äter ordentligt för oss båda. Har lyckats få i mig en tallrik fil nu iallafall. Alltid en början. Tänkte sätta mig på balkongen en sväng i solen senare för att lyckas få lite friskluft och kanske en gnutta färg i ansiktet. Får se om jag orkar. Tror jag kommer må bättre om jag gör det. Kommer ta en magbild när jag kan och orkar. Kanske någon gång under helgens gång. Men just nu är jag inte så pigg på det, utan ni får lite info och bilder sålänge.

Bebisen
Din bebis är denna vecka 13-15 cm och väger ungefär 200 gram. Vid förlossningen väger den vanligtvis 15 gånger mer, så den kommer lägga på en hel del hull framöver. En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållande till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen! Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till barnets permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa.



Du
Många kvinnor kan känna livmodern ungefär 2-3 cm under naveln, och om du ser din profil i spegeln kan du vekrligen se hur din kropp har förrändrats. Det är inte omöjligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar bebisen för ca 200 gram, moderkakan 170 gram, och fostervatten ungefär 310 gram. Vidare har dina bröst ökat med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram. Det är viktigt att komma ihåg att viktökningen skiljer mellan olika kvinnor, och det finns ingen anledning till panik om du gått upp lite mer eller mindre än genomsnittet. Viktökningen kommer förmodligen påverka din hållning och sömn.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0