Utvecklingssprång 1

Ja, det är precis vad Livia är i just nu, vilket betyder en väldigt ledsen och gnällig bebis. För de som inte vet vad detta innebär så är det olika utvecklingssprång under första levnadsåren som är jobbiga för barnen då det sker förrändring i deras utveckling. Första sker just vid 5 veckors ålder. Jag visste inte vad de var med henne, och googlade lite och såg detta. Skönt att få svar på vad som är fel. Hon brukar ju vara så himla lugn och glad annars, men nu senaste dagarna har bara mammas famn dugit och hon har varit helt hysterisk nästan hela hennes vakna tid. Det enda som är bra är när hon sover eller äter. Det enda som inte stämmer med beskrivningen är just maten. jag ammar betydligt mycker mer nu än vanligt. Tänkte att jag skulle slänga in info om just det här nedanför så kan ni läsa, och ni som upplevt samma få se vad det kan bero på. Det blev en "aha-upplevelse" när jag läste det. Nu ska jag snart lämna Livia för första gången till hennes farmor och farfar som ska vara barnvakt medan jag ska till Gunnebo och ta kort till mamma och hennes mans nya skiva som dom snart ska släppa. Kommer nog inte koncentrera mig ett dugg!


Fas 1: Först en jobbig period när barnet kräver extra uppmärksamhet. Det är inte bara vi föräldrar som inte känner igen vårt barn. Barnet känner heller inte igen sig själv! Allt har förändrats, barnet har liksom trätt in i en ny värld.

Tecknen på att ett nytt utvecklingsprång är på gång är ungefär desamma varje gång:

Barnet...

  • skriker oftare och mer.
  • vill ha mer fysisk kontakt och vill att du ska ägna dig mer åt det.
  • har sämre aptit.
  • är blygare och klängigare än vanligt.
  • sover dåligt.
  • suger mer på tummen.
  • är tystare och mindre livligt.


Kommentarer
Elin #806

Fast inget stämmde typ in.. Vilda har alltid vart lite små knölig på kvällarna innan hon somnar. Men annars på dagarna och nätterna är hon som vanligt. Ler och busar. Hon äter som en häst :P haha. Men mer närhet och uppmärksamhet vill hon allt ha :)

2012-10-07 @ 12:28:51
URL: http://littleramona.blogg.se
Nathalie

fem av dessa saker stämmer så otroligt bra in på hur min lilla kille är just nu ( 5 veckor imorgon).
Han är som Livia och äter mer nu än tidigare.
Själv har jag inte riktigt fattat vad som varit fel vilket i sin tur har varit otroligt frustrerande.
Det är som du säger, det är skönt att få svar på vad som är fel.
Det va en "aha-upplevelse" och en lättnad att läsa detta :)

2012-10-08 @ 10:20:31
URL: http://nathalierudin.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0